De veranderende rol van de chauffeur

In een ver verleden had de chauffeur een vrij beroep. Tegenwoordig wordt alles gecontroleerd, maar belangrijker: hoe ziet de toekomst eruit?

Vroeger maakte de chauffeur lange dagen, reed vele (inter)nationale kilometers en meldde zich vanzelf na een periode weer eens terug bij de planning op kantoor. Als de planning geluk had kon de chauffeur op een laad of losadres nog even bellen, maar verder was het voor de planning niet mogelijk om in contact te komen met de chauffeur. Heden kan men exact zien waar de chauffeur rijdt, in welke versnelling, wat het verbruik is, wanneer gepauzeerd wordt etc. Ook wordt van de chauffeur verwacht dat hij ten allen tijde bereikbaar is. Daarnaast moet de chauffeur zich houden aan een strak rij-en rusttijden besluit. Een heel verschil met enkele jaren geleden.

Concurrentie

Maar waar velen de komst van de (goedkopere) Oost-Europese chauffeur als belangrijkste concurrentie zag, kan de chauffeur ook andere bedreigingen noteren. Zelf-rijdende wagens, maar wellicht ook snelle en stevige drones die gaan zorgen voor fijnmazige distributie? Aan de andere kant lijkt het nobele vak van chauffeur onaantrekkelijk voor de huidige generatie schoolverlaters. Steeds minder mensen kiezen voor het chauffeursvak, terwijl het aantal te vervoeren goederen stijgt.

Platooning

Platooning, colonne rijden met vrachtwagens op de snelwegen, heeft voordelen. Minder chauffeurs (alleen de voorste wagen), minder brandstofverbruik ivm constanste snelheid én minder weerstand in de slipstream, minder ongelukken door GPS verbindingen, en betere doorstroom op de wegen. Wat zijn de gevolgen voor de chauffeur? Wordt de chauffeur in de toekomst misschien een kantoorbaan, waarbij één ‘chauffeur’ meerdere vrachtwagens bestuurd vanaf zijn computerscherm?

Een peloton van vrachtwagens achter elkaar rijden is overigens vooralsnog alleen interessant voor terminal-terminal, bijvoorbeeld Oldenzaal-Poznan, een slordige 700km. De distributie in den lande zelf, zal vooralsnog nog altijd met behulp van mensen gebeuren. Maar de technologie gaat ver, ook personenwagens worden steeds autonomer. Natuurlijk staat veiligheid voorop en duurt het nog even voordat we de krant kunnen lezen achter het stuur. Maar denken dat het nog niet zo’n vaart loopt (of rijdt, in dit geval), lijkt een tikkeltje naïef. Dat het gaat gebeuren, staat vast.

OK, de chauffeur kan dus nog even zijn werk doen zoals we dat kennen. Er wordt regelmatig vraagtekens gezet bij de kwaliteit en taalkennis van Oost-Europese chauffeurs. Maar mensen over één kam scheren is niet juist. Toch vraagt de markt nog steeds om lage transportprijzen, terwijl ook laad cq los vensters steeds nauwer worden waardoor groupage zendingen laden/lossen niet eenvoudiger wordt. Daarnaast slipt het wegennetwerk weer langzaam dicht, daardoor zijn wagens langer onderweg met als gevolg stijging van de kosten. De chauffeur gaat mee met zijn tijd en draait hier z’n hand niet voor om. Soms heeft de ontvanger geen heftruck medewerker klaar staan, ‘of de chauffeur zelf even kan lossen’, soms vraagt de ontvanger om 1000 kg pallets even te verplaatsen naar achterkant magazijn en mag de chauffeur lossen aan de straat en de vrachtbrief door de brievenbus drukken.

Trots

Alledaagse dingen die de chauffeur dagelijks oplost. Of het juridisch verstandig is om pallets zelf te lossen, is de vraag. Maar bij Beijer staat (logistieke) dienstverlening voorop, en dat waarderen onze klanten. We zijn trots op juist al onze chauffeurs (van onze partners) die net dat stapje extra doen voor de klant én natuurlijk hun eigen vrijheid behouden.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Comments for this post are closed.