Duurzaamheid als onderdeel van MVO

In transport wordt veel gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. De uitstoot van vrachtwagens is weinig duurzaam, zou je zeggen. Toch is ook onze branche in ontwikkeling op gebied van duurzaamheid.

Een goed begin begint bij jezelf, een oude overheidsspreuk. Toch heeft Beijer dat in de oren geknoopt door het bedrijfspand (bijna) energie neutraal te maken. Dankzij zonnepanelen op de crossdock terminal, led-verlichting in- en om het pand, aardwarmte/koeling is geen gasgestookte installatie nodig en kunnen de elektrische heftrucks (en bedrijfsauto’s) geladen worden met de door de zon opgewekte energie. Ook de medewerkers kunnen aan hun zit/sta/fiets bureau werken en dankzij de fietsbewegingen (in de toekomst) energie opwekken om de servers cq service te laten draaien.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen op gebied van alternatieve brandstoffen volop gaande. Er zijn reeds volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens, er wordt onderzocht of waterstof als brandstof kan fungeren en het zogenaamde platooning (zie ook ons vorige artikel) helpen mee aan minder uitstoot. Naast alternatieve brandstoffen zijn er nog andere mogelijkheden om het transport te verduurzamen. Het verhogen van de beladingsgraad en het efficiënter plannen van vrachtwagens is één van deze mogelijkheden. Dankzij het groeperen van zendingen rijden vrachtwagens zo optimaal mogelijk naar bestemmingen in de verschillende landen. Een andere mogelijkheid is om transporteurs nog beter te laten samenwerken. Door samen te werken kan het aantal lege kilometers rijden sterk verminderen.

Ook alternatieve vormen van transport worden continu bekeken, zoals intermodaal, via spoor, via water transport of een combinatie van verschillende modaliteiten. Ook wel multimodaal genoemd. Bij multimodaal transport geeft de verladen de expediteur / transporteur de volledige vrijheid over hoe een zending verstuurd wordt. De laaddatum en de uiterlijke losdatum is bepaald. Op basis van deze informatie kan de transporteur bepalen welke modaliteit het beste geschikt is voor deze zending.

In verschillende onderzoeken kun je vinden dat de uitstoot van brommers en snorfietsen per kilometer net zo schadelijk zijn als die van een diesel vrachtwagen. Een vrachtwagen vervoert voor de consument, jij en ik, terwijl de brommer slechts 1 persoon vervoert en veelal in binnensteden rijdt, waar dus veel mensen lopen en fietsen. De ontwikkelingen voor elektrische brommers is dan ook geen verkeerde. Natuurlijk blijven de vrachtwagens in de grote getale op de snelwegen rijden, maar dankzij verschillende digitale samenwerkingen wordt er zo optimaal mogelijk geprobeerd goederen te vervoeren.

Hoe verduurzamen? 

Wat kunnen we doen om duurzamer te worden? Leveranciers lokaler selecteren, of meer voorraad aan te houden ivm minder transport(kosten)? De tijd van voorraad aanhouden is echter voorbij, de distributie wordt steeds fijnmaziger. Of zorgen dat er geen afval in de berm wordt gegooid, daar de plastic afvalberg steeds groter wordt?

We eindigen zoals we begonnen, alle kleine beetjes helpen, wijzen naar een ander (land) heeft geen zin. De mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. En je kunt slechts je eigen daden beïnvloeden. Duurzaam ondernemen, dat doen we samen.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Comments for this post are closed.