Mega-infrastructuur in Polen

Polen investeert fors in logistieke infrastructuur, met als speerpunt het Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – een nieuwe multimodale hub nabij Warschau. In combinatie met nieuwe snelwegen en spoorlijnen richting het oosten versterkt dit Polen’s positie als logistiek knooppunt tussen West-Europa en Azië. Voor internationale transporteurs biedt dit efficiëntere routes, snellere doorvoer en nieuwe kansen binnen Europese supply chains.

16-05-2025
Mega-infrastructuur in Polen

Mega-infrastructuur in Polen: Nieuwe logistieke hoofdassen versterken positie als Europees knooppunt

Polen investeert de komende jaren fors in de uitbreiding en modernisering van zijn nationale infrastructuur. Centraal in deze ontwikkeling staat de aanleg van het Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – een grootschalige logistieke hub nabij Warschau die rond 2032 in gebruik moet worden genomen. In combinatie met nieuwe snelwegen en spoorlijnen richting het oosten, transformeert Polen zich tot een belangrijk logistiek knooppunt tussen West-Europa en de rest van het Euraziatische continent. De verwachting is dan ook dat transport naar Polen in de toekomst zal toenemen.

Centralny Port Komunikacyjny: een nieuwe multimodale spil

Het CPK-project, gelegen tussen Warschau en Łódź, wordt een state-of-the-art transporthub die een internationale luchthaven combineert met een netwerk van hogesnelheidsspoorwegen en uitgebreide snelwegverbindingen. Dit project creëert een logistieke ‘Y-as’ die strategische steden als Wrocław, Poznań en Katowice met elkaar verbindt. De verwachting is dat het CPK de doorstroming van goederen aanzienlijk zal versnellen en de capaciteit van het Europese goederenvervoer vergroot.

Voor logistieke dienstverleners biedt dit nieuwe mogelijkheden om routes te optimaliseren en flexibel in te spelen op veranderende marktvraag en doorvoereisen.

Nieuwe oostcorridors versterken internationale verbindingen

Naast CPK werkt Polen aan de uitbreiding van diverse verkeersaders richting het oosten, waaronder de autosnelwegen S12 en S17, evenals verbeteringen aan het spoortraject naar het oosten. Deze ontwikkelingen vergroten de transportcapaciteit in oostelijke richting en zorgen voor een betere aansluiting op bredere Europese en Aziatische handelsroutes.

In het bijzonder versterken deze corridors Polen’s rol als toegangspoort tot grensoverschrijdende logistiek en intercontinentale handel, onder andere in het kader van het land-based Belt and Road Initiative. Dankzij deze investeringen kunnen goederen op efficiëntere wijze hun bestemming in Europa of Azië bereiken, met kortere transittijden en verbeterde betrouwbaarheid.

Wat betekent dit voor de logistiek?

Als gespecialiseerde partner in internationale logistieke dienstverlening volgt Beijer Logistics deze ontwikkelingen op de voet. De uitbreiding van de infrastructuur in Polen zal naar verwachting:

- Nieuwe logistieke corridors openen met verbeterde doorvoersnelheid;

- De betrouwbaarheid van multimodale transporten verhogen;

- Alternatieve routes mogelijk maken bij verstoringen elders in Europa;

- Bijdragen aan duurzamere transportopties door efficiëntere verbindingen.

Deze strategische verbeteringen sluiten nauw aan bij onze kernwaarden: betrouwbaarheid, innovatie en flexibiliteit. Of het nu gaat om wegtransport, warehousing of douaneformaliteiten – Beijer Logistics blijft inspelen op veranderende marktstructuren met op maat gemaakte oplossingen.

Polen als toekomstbestendig Europees

De grootschalige infrastructuurprojecten in Polen markeren een belangrijke stap richting een toekomstbestendig Europees logistiek netwerk. Door proactief te anticiperen op deze ontwikkelingen helpt Beijer Logistics haar klanten om te profiteren van nieuwe kansen, terwijl we blijven bouwen aan efficiënte en duurzame supply chains.

Meer weten over de impact op transport en logistieke processen? Neem contact op met onze specialisten voor persoonlijk advies.